Hvor pålitelig er nedlastingstall?
Hva sier nedlastinger om antall podkastlyttere?
I juni skrev analyseselskapet Bumper en bloggpost der de peker på at nedlastinger sier lite om faktisk lytting.
“If the success of your podkast business relies on downloads, your organization is at significant risk.”
Bumper har jo helt rett her. Nedlastninger gir på langt nær ikke det riktige bildet. Grunn til dette er rett og slett fordi RSS teknologien som benyttes ikke er tilrettelagt for å kunne måle så presist som vi ønsker.
IAB har laget retningslinjer for hvordan man skal måle podcast, og Ifølge disse retningslinjene telles én nedlasting først når minst 60 sekunder av episoden er lastet ned. Utfordringen med dette er at en nedlasting vil også bli registrert dersom:
Om du laster ned episoden manuelt for å lytte på den senere (selv om du aldri lytter på den).
Eller om du starter avspilling av en episode vil mest sannsynlig podkastappen forhåndsnedlaste resten av episoden.
I tillegg spiller det også en rolle hvor man lytter og hvilken app man bruker. Så om du lytter hjemme og fortsetter lyttingen i bilen kan dette bli talt som en ny nedlasting siden du i bilen mest sannsynlig vil ha en ny IP adresse. Se mitt hjemmesnekra forsøk på å beskrive nedlastinger vs lyttere forklart på ett minutt i videoen under.
Automatisk nedlasting av nye episoder
Flere podkastapper laster automatisk ned den nyeste episoden fra podkaster du abonnerer på. Selv om Apple har endret algoritmen for automatiske nedlastinger, så er standard innstillingen i Apple at de laster ned mellom en og tre av de siste episodene som default når du abonnerer på en podcast. I praksis betyr det at potensielt tre nedlastinger blir registrert som default hver gang du trykker følger på en podcast i Apple sin podkastapp før du har startet å lytte på podden.
Hva med video?
Per nå genererer ikke views verken på Spotify eller på YouTube en nedlasting i hostingplattformene til podkaster. Dette gjør at det blir enda vanskeligere å få et fullstendig bilde av antall nedlastinger.
Så hva er riktig måte å måle på?
I følge Edison Research bruker USAs podkastlyttere 773 millioner timer i uka på podkastlytting. Dette er da en økning på 355% sammenlignet med 2015.
James Cridland kommenterte denne saken på Linkedin og uttalte:
“This number is an important one. It communicates both the number of people podcasting reaches, and the time they spend with podcasting. And it's directly related to revenue. Double the time current consumers spend with podcasts, and we double the available advertising without changing the way shows sound.”
Så ja..konsumet øker! Det ser vi i Norge også. Tall fra Den Store Podrapporten viser at halvparten av nordmenn lytter til podcast.
Selv om all data viser at konsumet øker kan vi vel slå fast at nedlastingstall alene ikke viser det hele og fulle bildet over hvor mange som faktisk har lyttet eller sett på en podkast.
Så..
Er du en podkaster som selger nativereklame på podden din: Bruk nedlastingstall til trender, ikke som fasit på lyttertall. Skal du måle lyttere, se heller på faktiske avspillinger i Apple, Spotify og YouTube.
Og til deg som er annonsekjøper: Be om tall på unike enheter på podkastene. De er ikke perfekt de heller, men det er det nærmeste vi kommer måling av antall lyttere med dagens RSS teknologi.
Hva tenker dere? Er nedlastingstall god nok data å vise til for de som jobber kommersielt med podkast?






