Ikke ta pause fra podkasten!
Det kan straffe seg.
Etter at jeg sluttet i Acast har jeg brukt den siste måneden på å lage dette nyhetsbrevet, men også på å øke aktiviteten min på Linkedin. Jeg har gått fra å poste litt her og der, til heller å fokusere mer på å dele kunnskap etter 10 år i podkastbransjen.
Litt arbeid måtte da legges i å øke aktiviteten min på LinkedIn. Og jeg må si meg godt fornøyd med en 966 % økning i “Engagements”, så vel som en solid økning i “Impressions” på nesten 500 %!
En stor takk for dette må rettes mot Erlend Haddeland, årets Linkedin-stjerneskudd. Det var egentlig litt tilfeldig at jeg fant ham, etter å ha sett en post av Linn-Eva Sørlie som hadde 5 220 500% vekst etter at hun hadde deltatt på kurset til Erlend Haddeland. Sykt! 😳
Erlend har nok også merket min tilstedeværelse den siste tiden, siden jeg har lastet ned samtlige guider fra siden hans. Tro meg - der er det masse godbiter som jeg virkelig anbefaler alle å sjekke ut!
Jeg har også hørt på samtlige podkastepisoder til Erlend og Cecilie, og jeg ble skikkelig imponert over det de har fått til - med tanke på at de kun har sluppet seks episoder! Det er altså ingen tvil om at de gjør MYE rett med podkasten, men det er én viktig ting som jeg tror har gått dem hus forbi.
Avtalen med lytteren
Har du tenkt over den usynlige kontrakten du har med lytteren? En liten minianalyse jeg gjorde på Norske podkaster denne sommeren viser at en sommerpause i podkastverden kan være kostbar! Poddene som tok seg en pause mistet mange lyttere og flere sliter enda med å komme seg opp igjen på samme nivå etter sommeren. Et eksempel er:
“Trygdekontoret” (NRK) (tall fra podtoppen.no)
🏆 Uke 24: 89,461 enheter / 131,294 nedlastinger
📉 Uke 28: 27,385 enheter / 44,682 nedlastinger
🟡 Uke 36: 74,411 enheter / 108,102 nedlastinger
🔻 Nedgang: -69% enheter, -66% nedlastinger på det laveste
😢 Status i dag: Ikke tilbake på opprinnelig nivå
De som har postet regelmessig har klart seg bra. Både “Forklart” fra Aftenposten (+12 %) og “Spårtsklubben” postet regelmessig i sommer og Spårtsklubben er nå oppe på første plass på listen med +22% i enheter og +17% i nedlastinger sammenlignet med før sommeren.
Hvem vet - kanskje de har vunnet lyttere som måtte finne andre alternativer da favorittpodden deres ikke postet noen episoder i sommer.🤔
Hva med podkasten til Erlend og Cecilie?
Erlend og Cecilie startet opp podkasten “Legg ut” 30. april i år. Så langt har de sluppet seks episoder:
30. april → onsdag
15. mai → torsdag
3. juni → tirsdag
26. juni → torsdag
6. august → onsdag
1. september → mandag
Episodene har altså ikke blitt sluppet på en fast ukedag. Det er også litt ulikt antall dager mellom hver episode:
Episode 1 → 2: 15 dager
Episode 2 → 3: 19 dager
Episode 3 → 4: 23 dager
Episode 4 → 5: 41 dager
Episode 5 → 6: 26 dager
Som mange andre har også de hatt pause fra podden nå i juli, og jeg mistenker at de har gjort litt sånn som meg på LinkedIn og fokusert på å lage episoder når de har hatt overskudd.
Men her ligger altså muligheten!
Se for deg at du står på en terrasse med ett egg i hånda, som representerer første episode av den splitter nye podkasten din. Du er klar til å slippe egget.
Men hva trenger du?
Før du slipper episoden (eller egget) må du sørge for at det står noen klare til å ta i mot. I praksis betyr det å dele nyheten i sosiale medier. Et smart trekk her er å slippe en trailer først, slik at nye potensielle lyttere kan trykke “følg” og automatisk få opp første episode i sin foretrukne podkast-app.
Og om du lar være å si ifra? Da deiser egget ditt mest sannsynlig i bakken - en tilfeldig forbipasserende på rett sted og tid er sjeldent nok til å redde et uannonsert podcast-egg. Episoden er “knust” før noen får lyttet til den.
Derimot er sjansen mye større for at egget eller episoden lander trygt om du har sagt ifra om at den kommer.
Og husk å fortelle når lytteren kan forvente at du slipper episoder fremover:
Da er sjansen mye større for at lytterne dine står klare til å ta imot. Hver gang!
Den usynlige kontrakten du har med lytteren er dermed viktig. Fortell hvor ofte det kommer ny episode og hold deg til avtalen. Om du tar sommerfri eller skipper et par uker, er det ikke sikkert at de samme lytterne er der når du kommer tilbake, og kan i verste fall ha funnet seg en annen podcast i ditt fravær.
HVA HAR SKJEDD I PODVERDENEN SIDEN SIST?
PFU usikre på om VGs podkast er meningsjournalistikk. Klage fra Gilbrant og Suvatne mot «Mediebobler» er nå behandlet av PFU. PFU konkluderte med at VG ikke brøt god presseskikk, men fjernet begrepet meningspublisering fra uttalelsen
Henlagt tapte søksmål mot Bauer Media. Henlagt krevde erstatning for tapte annonseinntekter og advokatutgifter. Oslo tingrett ga Bauer Media fullt medhold og Henlagt må betale 200.000 kroner i saksomkostninger.
YouTube satser enda mer på podkaster.
Nye AI-funksjoner gjør det mulig å automatisk hente ut de beste klippene til Shorts.
Nye forbedringer for live streams som inkluderer blant annet en mulighet for å øve før man går live.
Dynamiske native annonser testes fra neste år som ny inntektskilde.
Vance lover oppgjør med «liberale grupper» etter Kirk-drapet . J.D. Vance ledet en spesialepisode av podkasten «The Charlie Kirk Show» etter drapet på den profilerte aktivisten.














