Mine fem tips for å lykkes med podkast!
Jeg har roastet podkasten Legg ut, som er årets Linkedin stjerneskudd Erlend Haddeland og Cecilie Stenbakk Alstad egen podkast.
Jeg spurte Erlend Haddeland, med-programleder i podkasten «Legg ut», om jeg kunne gi noen tilbakemeldinger, som takk for inspirasjonen han har gitt meg på LinkedIn.
«På én betingelse», svarte han:
At du ikke holder noe tilbake. Vær brutalt ærlig. Jeg vil lære av folk med masse erfaring fra podkast-verdenen.
Med hans samtykke inviterte jeg ham derfor med på en gjennomgang av podkasten hans. Erlend mente at alle de positive tingene jeg hadde å si var for kjedelig til å dele med resten av omverdenen. Så jeg fokuserte heller på det som kunne gjøre podkasten enda bedre.
Selv om “Legg ut” har lyktes med mye, er det fem helt konkrete ting de (og alle andre) bør tenke på om de skal være i selskap med de beste podkastene der ute:
En intro som er HELT på tur!
En jingle kan rett og slett bli for lang. Hvis jeg må slite meg gjennom 30 sekunder med musikk før jeg får vite hva episoden skal handle om, kan jeg ende opp med å miste interessen.
Men det er ikke bare jingle som er problemet…
Hvem er egentlig Erlend og Cecilie for nye lyttere? Hva skal episoden handle om? Og viktigst av alt: hvorfor skal jeg som bruke 45 minutter av livet mitt på akkurat denne episoden?
Kan jeg lære noe? Skap forventning! Gi meg noe å se frem til!
En god intro bør svare på disse spørsmålene så tidlig som mulig. Kanskje med en teaser fra det mest interessante øyeblikket i episoden. Noe som gjør at jeg får lyst til å lytte videre.
2. Hvem er gjesten?
Nei, det gjør de faktisk ikke. De fleste kanskje, men ikke alle. Og selv om 80% av lytterne dine kjenner gjesten, hva med de 20% som ikke gjør det?
Få gjesten til å føle seg velkommen. Gjør gjesten relevant for publikum. Skap relevans!
Noen enkle spørsmål kan gjøre susen:
Hvem er Gyda for dere?
Dere kjenner Gyda fra før? Flott! Fra hvor da?
Hvordan har dere lagt merke til Gyda på LinkedIn?
Så bra! Fortell det til meg som lytter! Da vet jeg hvorfor dere har valgt henne som gjest.
3. Del opp intervjuet i to deler
Joda, men strukturen kan forbedres dramatisk hvis dere tenker på intervjuet som todelt:
Del 1 - Overordnet om temaet Her setter dere scenen. Hvem er gjesten? Hva skal vi snakke om? Hvorfor er dette relevant?
Del 2 - Dykk ned! Nå som lytteren er med på laget kan dere nerde litt. Gå i dybden. Koble mot podkastens tema og la samtalen flyte.
Da får episoden en naturlig oppbygging som holder lytteren engasjert hele veien.
4. Podkasten fortjener mer KJÆRLIGHET!
Hva med lytterne? Er dere glad i dem også?
De beste podkastene skaper et fellesskap rundt seg. De inviterer lytterne til å være med på reisen.
Her er noen konkrete tips:
Lytterspørsmål: Inviter lytterne til å sende inn spørsmål til kommende gjester. Bonus hvis dere bruker lydklipp fra lytterne!
Bygg Community: Lag en ukentlig LinkedIn-utfordring basert på temaet i episoden. La lytterne dele deres erfaringer og knytt dem tettere til podkasten.
Be om feedback: Spør aktivt om hva lytterne synes om episodene. Folk elsker å føle seg inkludert og hørt.
Fornøyde lyttere kommer igjen. Og de anbefaler dere til andre :)
5. Avslutningen!
Slutten på episoden er like viktig som begynnelsen. Tenk over hva dere ønsker at lytteren skal sitte igjen med.
Reflekter over intervjuet: Hva var viktigste take-away? Hva lærte vi? Hva ønsker dere at lytterne skal sitte igjen med?
Hva skjer fremover? Gi lytterne noe å glede seg til. Hvem kommer i neste episode? Og når kommer neste episode?
Husk: Call to action! Be folk om å følge podden. Spør om en anmeldelse. Anbefal til andre!
Dette høres kanskje selvfølgelig ut, men det er faktisk utrolig mange podkaster som glemmer dette. Ikke vær en av dem.
La oss oppsummere:
Intro må funke! Kortere jingle. Presenter dere. Skap forventning.
Ikke alle vet hvem gjesten er. Presenter gjesten. Husk relevans for lytter.
Del intervjuet i to. Overordnet om tema. Så → Dykk ned i dybden.
Vis kjærlighet til lytteren! Lytterspørsmål. Bygg community. La de være med på reisen.
Avslutning. Refleksjoner. Hva skal lytteren sitte igjen med? Hva skjer fremover? Call to action!
Og til deg som leser dette og tenker på å starte din egen podkast: disse tipsene gjelder deg også. Det er små justeringer som kan gjøre stor forskjell.
For når alt kommer til alt handler det om å skape en opplevelse som gjør inntrykk, vekker følelser og skaper engasjement. Gi meg en historie jeg får lyst til å fortelle rundt lunsjbordet på jobben neste dag. Da kan du garantere at jeg kommer tilbake for mer!
Takk til Erlend og Cecilie for at dere ble med på reisen! Det var veldig gøy!












Lærerik og interessant artikkel
Snyggt Thomas!